picture

picture

Tuesday 26 March 2013

GUA TEMPURUNG

Oleh : Zafirah


SEJARAH
·         Merupakan salah satu gua batu kapur yang terletak di Goepeng, Perak. Gua tempurung merupakan gua terbesar yang terdapat di Perak dan merupakan salah satu gua batu kapur yang terletak di Semanjung Malaysia.
·         Terdapatnya stalaktit dan stalagmit yang berbeza. Setiap kubah yang terdapat dalam gua tersebut adalah berbeza dari segi suhu, aras ais, kandugan batu kapur dan marmar. Terdapat juga satu stalagmit yang berbentuk seperti gergasi di pertengan gua tersebut.
·         Kerajaan negeri  Perak telah membaik pulih memelihara dan mumulihara kawasan Gua Tempurung ini supaya lebih menarik dan mesra pelancong. Gua Tempurung kini telah di lengkapi dengan lampu, tangga dan titi.

LATAR BELAKANG
·         Keluasan Gua Tempurung adalah 1.9km dan ketinggiannya mencecah 120meter.  Gua tersebut dipercayai telah wujud sejak 8000 sebelum masihi lagi dan adalah salah satu tempat persembunyian komunis pada masa dahulu daripada tahun 1950 – 1960. Semenjak tahun 1970 Gua Tempurung telah dijadikan tempat perlombongan biji timah.

PROSES PEMBENTUKAN GUA
·         Proses pembentukan gua terjadi apabila terjadinya pembentukan stalaktit dan stalagmit.

·         Gua Batu Kapur terbentuk daripada proses pengaliran mata air atau  air bawah tanah melalui liang- liang dan rongga- rongga batu.

STALAKTIT
·         Saiz stalaktit dihadkan oleh berat sendiri dan akan di siling satu masa nanti.

·         Stalaktit adalah sentiasa lebih kurus daripada stalakmit.

STALAGMIT
·         Stalagmit adalah sejenis struktur yang naik dari lantai gua.

·         Stalagmit berlaku hanya pada keadaan tertentu dalam gua bawah tanah

·         Stalagmit adalah batu yang terbentuk di dasar gua.

·         Terbentuk akibat proses pelarutan air yang terjadi di dalam gua.

WAKTU BEROPERASI
·         Isnin hingga Ahad

9.00 pagi – 5.00 petang

Bayaran akan dikenakan mengikut pakej yang diambil

AKTIVITI
1.    Pakej A ( Mudah )
 

·         Golden Flowstone

- Membawa pengunjung hingga ke platform ke-3 sahaja

- Mengambil masa selama 40 minit

- Dikenakan bayaran sebanyak Rm6 bagi pelancong dewasan dan Rm3 bagi 

  pelancong kanak-kanak.
 

2.    Pakej B ( Sederhana )

·         Top Of The World

- Mengambil masa selama 1 jam 45 minit

- Sekurang-kurangnya diikuti seramai 5 orang dewasa

- Dibuka pada 9 pagi – 3 petang setiap hari

- Dikenakan bayaran sebanyak Rm9 bagi pelancong dewasa dan Rm4.50 bagi

   pelancong kanak-kanak 

3.     Pakej C ( Mencabar ) 

·         Top Of The World and River Adventure

- Mengambil masa selama 2 jam 30 minit

- Memerlukan 8 orang dewasa sekurang-kuranya

- Dibuka pada 9 pagi – 12 tengahari setiap hari

- Dikenakan bayaran sebanyak Rm11 bagi pelancong dewasa dan Rm6 bagi

   pelancong kanak-kanak.
 

4.    Pakej D ( Paling Mencabar )

·         Grand Tour

- Mengambil masa selama 3 jam 30 minit

- Memerlukan 8 orang dewasa setipa lawatan

- Dibuka pada 9 pagi – 12 tengahari setiap hari

- Dikenakan bayaran sebanyak Rm22 bagi pelancong dewasa dan Rm11 bagi

   pelancong kanak-kanak.
 

PERALATAN YANG DIPERLUKAN UNTUK MENEROKAI GUA


BIL

PERALATAN

YA

TIDAK

1.

Lampu Suluh

 

 

2.

Air Minuman

 

 

3.

Kasut Sukan

 

 

4.

Beg Galas

 

 

5.

Alat Mandian

 

 

6.

Pakaian peribadi

 

 

7.

Plastik Beg

 

 

8.

Sudu atau Garfu

 

 

9.

Kompas

 

 

10.

Peti Pertolongan Cemas

 

 

 
KEMUDAHAN
Ø  Tandas awam

Ø  Tempat beristirehat

Ø  Tempat beribadat

Ø  Kedai cenderamata

Ø  Kedai makan

No comments:

Post a Comment